Benevning og formulering
Benevning av bilder med lavfrekvente ord
Materiell
25 billedkort (last ned PDF):
pensel, verktøy (hammer, tang, skrutrekker), bestikk, kleshenger, binders, nøste, smokk, klesklype, fjær, terninger, kikkert, parasoll, flaggermus, strykebrett, fløyte, kjevle, skatoll, dørhåndtak, pinsett, badmintonball/fjærball, indianer, igloo, støpsel, hestesko, tastatur.
Fremgangsmåte
Bildene presenteres i relativt rask rekkefølge. Dialektvariasjoner godtas.
Benevning etter beskrivelse
Har du et ord for:
noe som beskytter oss mot regn.
en liste over matretter på en restaurant
et bilde som er tatt med kamera?
en modell av jordkloden?
det instrumentet som legen bruker når han lytter på hjerte og lunger?
en sport der man bruker racket?
en samtale der partene er uenige?
noe en ligger i som henger mellom to trær
en båt der man bruker én åre
en bygning der det bor munker eller nonner
Fri ordmobilisering
Semantisk ordmobilisering
Hvor mange slags dyr kan du si på ett minutt?
Hvor mange yrker kan du si på ett minutt?
Fonologisk ordmobilisering
Si så mange navn du kan komme på som begynner med S- på ett minutt
Legg merke til om pasienten bruker noen form for strategi.
Beskrivelse av situasjonsbilde
Materiell
Et situasjonsbilde: ’Krise på kjøkkenet’
Fremgangsmåte
Be pasienten fortelle om bildet.
Definisjoner av ord
Forklar ordene:
premiere
konkurranse
eksamen
gjeld
konferanse
spontan
fantasi
Formulering av resonnementer
Kan du forklare hvorfor:
man må skifte til vinterdekk på bilen
man setter sikkerhetslås på døren
man bør spare på strømmen
man må ha røykvarsler
Reversering av spørsmål og svar
Lag spørsmål til svarene:
Takk, bare bra.
Jeg har fire barn.
Jeg vil heller se en film.
Jeg har aldri sett noe penere!
Det var ikke noe alvorlig.
Forståelse
Forståelse av flerleddete instruksjoner
1. Legg venstre hånd på høyre skulder
2. Først skal du lukke øynene, så skal du bøye hodet, så skal du rekke en hånd i været
3. Rist på hodet, se i taket, vink og tell til tre.
4. På dette arket tegner du tre firkanter etter hverandre. I den første tegner du en sirkel. I den andre tegner du en strek. I den siste tegner du fem prikker.
Forståelse av komplekse grammatiske/semantiske konstruksjoner
Fremgangsmåte
Presenter oppgavene muntlig.
Ved vansker kan oppgavene presenteres skriftlig. Se eget ark
1. Er en mus større enn en katt?
2. Er ti minutter mer enn et kvarter?
3. Er 14. mai senere på året enn 14. april?
4. Er det mindre vann i en elv enn i en bekk?
5. Er to og en halv centimeter mindre enn halvparten av fem centimeter?
6. Er natten mørkere om sommeren enn om vinteren?
7. Feires nyttårsaften tidligere på året enn julaften?
8. Jon er kortere enn Pål. Er Pål høyest?
9. Tore ble hentet av Petter. Hvem ble hentet?
10. Etter at Liv hadde lagt barna leste hun avisen? Hva gjorde hun først?
11. Før Kari spiste frokost, gikk hun en lang tur. Hva gjorde hun først?
12. Den unge piken ble presentert for tanten fra Amerika. Hvem ble
presentert?
13. Er min mors far den samme som min fars mor?
14. Hvilket slektsforhold har min søster til mine barn?
15. Hvilket slektsforhold har jeg til min brors kone?
Forståelse av metaforer
Hva menes med:
ta bena på nakken.
ha hjertet i halsen
sitte på nåler
spille annenfiolin
tråkke i salaten
ha is i magen
Oppfattelse av ordtak
Hva menes med:
Høyt henger de og sure er de
Kast ikke stein når du sitter i glasshus
En fjær kan bli til fem høns
Oppfattelse av fortelling presentert muntlig
Fremgangsmåte
Si til pasienten før du leser høyt, at han etterpå skal fortelle deg det du leste. Klarer han å gjenfortelle lite, still spørsmål for å se om han har fått med seg detaljer.
Kvinne ranet
En kvinne ble overfalt og ranet på torget natt til søndag. Den 23 år gamle kvinnen var på vei hjemover da hun ble stoppet av to menn i 20-årene. De spurte først om å få vesken hennes, men kvinnen nektet. Da ble hun slått i hodet av den ene, mens den andre kastet kvinnen i bakken før de stakk av med vesken. Hun hadde bankkort, nøkler og ca 200 kroner i vesken.
Høytlesing og leseforståelse
Høytlesing og gjengivelse av tekst
Materiell:
Ark med høytlesingstekst
Fremgangsmåte
Be pasienten lese høyt og etterpå fortelle hva han har lest. Still eventuelt spørsmål.
To fjellvandrere kom en dag til en fjellgård som lå langt borte fra de vanlige turstiene. Der så de en mann som rakte høy. De gikk bort til ham. Mannen så ikke opp, og det var tydelig at han ikke ville ha noe med dem å gjøre. Fjellvandrerne hilste likevel på ham og spurte hvordan det var å bo så ensomt til. Mannen spyttet skrå og sa: ”Ensomt, nei, det er et evig renn av folk – det er ikke fred å få.” ”Er det virkelig sant?” spurte fjellvandrerne. ”Ja, det skal være visst,” sa fjellbonden, ”det er sikkert ikke mer enn to måneder siden sist det kom et par mannfolk forbi!”
Setningskonstruksjon
Materiell
4 oppklipte setninger
Fremgangsmåte
Be pasienten legge ordene i riktig rekkefølge
1. Lise tok bollene ut av ovnen.
2. Jeg har skrevet et brev til kameraten min.
3. Dette var fin bilkjøring, sa sjåførlæreren fornøyd.
4. Før jeg reiste til Hellas i vinterferien, leverte jeg katten på kattepensjonat. (’i vinterferien’ på én lapp)
Gjøre setninger bedre
Materiell
Ark med 3 setninger
Fremgangsmåte
Gi arket til pasienten og be ham gjøre disse setningene bedre?
Kari laget middag til kjæresten som smakte herlig.
Ola fant en tom lommebok uten penger.
Fordi mannen var syk kom han derfor ikke på jobben.
Lise fikk nye ski til jul av sin far med stålkanter.
Forståelse av setninger med to betydninger
Materiell
Ark med 3 setninger
Fremgangsmåte
Gi arket til pasienten og si at disse setningene kan oppfattes på flere måter. Hvordan?
Han hadde ikke prøvd skiene før i år.
Gunnar sa til sin bror at han skulle kjøpe is.
Tom liker Kari bedre enn Per
Skriving
Eget navn og adresse
Diktat:
radio, flaske, gjerrig, sjokk, telefonkatalog, kringkastingssjef, familierådgivning
Bystyret hadde et viktig møte i går kveld.
I bokhandelen kjøpte hun en kriminalroman, brevpapir og en god kulepenn.
Skriftlig formulering av setning med oppgitte ord:
bil, bensin
middag, ringte
tre, katt
Regning
Materiell
Ark med regneoppgaver
Fremgangsmåte
Gi pasienten noen av regneoppgavene eller hele arket